12-04-05

MS Escaut

Ook de Escaut deed de Golf van Mexico. In tegenstelling tot de grijze rompen die de schepen van C.M.B. kenmerkten was het schip zwart geschilderd. In 1960 fusioneerde C.M.B. met Armement Deppe. De Escaut en Anvers voerden nog altijd de Deppe vlag en ook het eetgerei en linnen waren nog steeds getekend met Armement Deppe. De zeelui noemden ze de Deppeboten.

De bemanningsverblijven lagen vanachter op die schepen. Men had bijgevolg altijd het dek over te gaan. Als er veel deklast was kwam er klimwerk bij kijken. Bij slecht weer waren de risico’s om weg te spoelen verre van denkbeeldig. Twee ijzeren stormdeuren aan bak- en stuurboord gaven toegang tot de bemanningsverblijven. Het binnengangboord beschreef een lange bocht en volgde de ronde vorm van het achterschip totdat men terug bij de andere deur kwam. Aan de buitenkant lagen de hutten. Aan de binnenzijde de douches en een salonnetje. Alles stond in lichtgroene verf, de vloeren in de rode boottop. Vanzelfsprekend bevond zich vanachter ook het mechanisme dat het roer bediende, het stearing-gear. Dat zorgde voor nogal wat overlast ‘s nachts. Net een kudde loeiende runderen.

Alvorens de plas over te steken werd Londen aangedaan. Nadat het schip de monding van de Theems uitglipte begon het reeds te rollen op de milde deining. Een der kenmerken van de Deppeschepen. Het lag niet zozeer aan de schepen maar veeleer aan de lading. Vanonder laadde men ijzer en daarbovenop de andere lading, meestal drank voor de States. Het ijzer vanonder zorgde voor een slingerbeweging die het rollen van het schip verhevigde. Men hoorde in ‘t kot niet zelden de gemonsterde good rolling toewensen in plaats van goede reis.

Wordt vervolgd


18:57 Gepost door Dyke | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.