13-04-05

MS Escaut

Het porren of wekken gebeurde te vijf uur dertig als er overuren gemaakt werden. Het stuurmechanisme had de meesten flink uit de slaap gehouden. Na het losmaken van de klem der stalen deur moest men zich bij hevige wind schrap zetten. Zo vroeg in de morgen zorgde de schrale wind in alle geval voor een frisse wandeling. De meeste holden over dek om zich in de behaaglijke warmte van de mess te storten, die zich aan de achterzijde van het midscheeps bevond.

Jef, een wiper van de oude generatie die nog als donkeyman vaarde op de kolenbranders had behoorlijk de pest in. Jefke was een bewoner van het logementhuis van Louis de jood. De voornaamste bezigheid daar ten huize bestond erin om grote hoeveelheden drank naar binnen te werken. Louis de Jood zorgde ervoor dat er altijd genoeg geestrijk nat in voorraad was. Bijgevolg stonden vele gasten tegen de tijd dat ze vertrokken flink in de rode cijfers. Niet moeilijk om raden wat daarvan de bedoeling was. Onvermijdelijk begon Jef’s alcoholgehalte in ‘t bloed flink te zakken. Alhoewel het warm genoeg was in de mess was zijn toestand beverig. Drinken uit de koffiemok leverde problemen op. Hij moest de mok met beide handen vasthouden anders zwiepte de inhoud over de rand.

In de loop van de dag werd het rollen en stampen heviger, er werd slecht weer verwacht. Bij het oversteken van dek naar de verblijven was reeds duidelijk merkbaar dat de wind in kracht had toegenomen. Het schip maakte water. Het beste was om dicht bij het luik te blijven en het kalmaan te doen. Lopen kon gevaarlijk zijn indien er toch een zee over dek kwam. In de rug gepakt smakte men allicht ergens tegenaan.

Al die bewegingen van het schip vroegen tegenbewegingen van het lichaam om zich overeind te houden. Dat en een zwaar gevoel in de maag maakte slaperig na een warm stortbad. De een wist er niets van, de ander werd doodziek. Het grootste part hing daar zowat tussenin. Als men dan al een beetje de geluiden van het stearing-gear gewoon was werd men gewekt door een schril gehuil. Het werd veroorzaakt door de schroef die boven water kwam en plots meer toeren maakte als het achterschip de hoogte in geworpen werd.

Wordt vervolgd


20:33 Gepost door Dyke | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.